B Complex · Carotomax · ESP · Kesihatan Rambut · Omega Guard · Postnatal Set / Set Berpantang · Rambut Gugur

8 Makanan Elak Rambut Gugur

Dua hari lepas saya terbaca satu artikel menarik di dalam akhbar Berita Harian. Tajuknya sangat dekat dengan ibu-ibu yang baru sahaja melahirkan.

Tajuk “Tangani Keguguran Rambut” oleh Dr Jasmine Ruth.

Orang kata, rambut ibu gugur sebab anak menyembur. Mitos atau fakta?

Sebenarnya rambut ibu gugur secara drastik ketika umur anak dalam lingkungan 3-4 bulan. Pada umur itu pula bayi sudah pandai menyembur. Jadi nampak macam bayi menyembur tu punca rambut ibu gugur sedangkan tidak.

Tahukah anda, rambut ibu ketika mengandung akan gugur sepenuhnya sedikit demi sedikit selepas bersalin? Keadaan ini boleh berlarutan sehingga umur anak 2 tahun, sambil rambut baru tumbuh menggantikan yang gugur, of course.

Jadi apa nak buat ni?

Mengikut artikel yang saya sebut di atas, ada 8 makanan kaya nutrisi bermanfaat untuk kulit kepala dan dapat mencegah kepala botak.

fish

Pertama sekali, ikan salmon. Ikan salmon kaya dengan Omega 3. Selain salmon, sardin & ikan kembung  turut membantu rambut tampil berkilat dan juga menguatkan rambut. Menurut Dr. Jasmine, Omega 3 harus diperoleh daripada makanan atau suplemen.

Namun begitu, harus berjaga-jaga kerana ikan di laut berisiko mengandungi merkuri dan terdedah kepada logam yang boleh membawa masalah kesihatan kepada pemakanannya. Anda boleh pilih suplemen yang memproses minyak ikan Omega 3 secara selamat dan terbukti berkualiti.

yogurt_cup_500x500

Seterusnya yogurt. Yogurt kaya dengan protein, di mana nutrien protein ini akan membantu pengaliran darah di bahagian kepala.

Selain protein, yogurt juga kaya dengan vitamin B5 yang membantu mencegah penipisan rambut. Eh macam best pulak kan? Biasa bila meningkat 25-an memang ramai yang mula alami keguguran rambut teruk. Makan yogurt ok?

baby-spinach

 

Apa lagi makanan yang bagus untuk rambut?

Ingat rambut, ingat Popeye! Ingat Popeye, ingat bayam!

Hehe. Kenapa bayam bagus?

Bayam kaya dengan vitamin A, zat besi, folat, beta karotena dan vitamin C. Kesemua nutrien ini penting agar rambut tak mudah patah & rapuh. Masih berkira-kira untuk makan sayur? Make sure rendam dengan Basic H dulu tau!

 

1462854478-20150706005009-Presentation1ubi unggul

Ubi jalar. Bila google keluar banyak gambar keledek. Tapi sebenarnya ubi jalar ni termasuklah labu, lobak merah, dan mangga.

Macam-macam kan warna keledek ni. Semuaaa warna ni penting untuk kesihatan. Hebat kan Allah?

Ubi jalar ada elemen antioksida beta karotena, yang berfungsi atasi masalah rambut kering dan galak penghasilan sebum kulit kepala.

 

page

Lain-lain makanan seperti:-

Kayu manis – bantu pengaliran darah dan penghantaran oksigen ke folikel rambut

Jambu batu – kaya vitamin C, rambut tak mudah patah dan rapuh

Bijiran, pasta, kacang soya, kacang merah, kerang, sayuran hijau, hati – kaya zat besi

Daging tanpa lemak – kaya protein


Kesimpulannya, nutrisi yang penting untuk masalah keguguran rambut:-
✔ Omega 3
✔ Protein
✔ Vitamin B5
✔ Vitamin A
✔ Beta Karotena
✔ Vitamin C
✔ Zat Besi & folat

Di dalam Shaklee, kita juga ada makanan tambahan yang membantu untuk kesihatan rambut.

Kita ada Omega Guard untuk sumber Omega 3.

Kita ada ESP untuk sumber protein yang baik.

Kita ada Vitalea untuk sumber zat besi.

Kita ada Carotomax untuk sumber Beta

Karotena dan vitamin A.

Kita ada B Complex untuk sumber vitamin B.

Kita ada Sustained Release Vita C Plus untuk sumber vitamin C secara berperingkat.

RAMBUT

 

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan 😀

ATIQAH HASSAN
SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
SET PRENATAL / HAMIL, SET POSTNATAL / BERPANTANG & MENYUSU
013 6820482

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s